lørdag 19. juni 2010

Da sitter jeg hjemme i Furumoen og hører på regnet ... Denne uka har jeg vært to ganger i Trondheim, tre ganger i Kristiansund, to ganger i Molde og en tur til Florø. Nå står Humla i regnet på Frei og savner meg sikkert.. 
Det har ikke vært bare regn denne uka, jeg har fått til noen bilder. Først levering av himlings-plater fra Rockwool til et firma på Hjelset, like ved Molde.  
På Orkanger leverte jeg hjul fra Faksvåg til Orkel. Brukbar størrelse på disse.

Jeg kjørte over Strynefjellet for første gang med lastebil denne uka. Det var spennende å se ei ny rute også. i Vågå så jeg en som ikke var redd for å kjøre traktor i bratt terreng. Måtte ta en ekstra runde i rundkjøringa for å få tatt bilde, men det var verdt det.
Jeg kjørte opp Utvikfjellet med 49,5 tonn totalvekt. Det gikk ikke fort, men jeg kom meg da opp. Når man kjører i 25 km/t har man tid til å se seg rundt, her la jeg merke til et generasjonsgjerde. "her har vi bygd gjerde i hundre år....."
Fin utsikt på tur opp også. Nedenfor bakken ser man såvidt Utvik. og borti der der blir grått, innerst i fjorden ligger Stryn, Loen og Olden. Hvis dere har hørt snakk om Norges verste veg kan jeg fortelle dere at det er borti der også, mellom Olden og Innvik. Den er for tiden under utbedring, så den er ikke så aller verst etterhvert. Før i verden gikk det ferge over her også, mellom Faleide og Innvik. Faleide blir da selvsagt på andre siden ca rett over de øverste skuddene på den skadde furua på bildet.  
I Jølster gjør de det de kan for å bli kvitt møkka.
og de presser rundballer. Som et appropos til Rundballer, nå har Orkel bygd ei presse som ikke bruker tau eller nett for å binde sammen rundballen når den er ferdig. Det nye er at de bruker plast der nettet var før. Det blir nok en fordel for bøndene når de skal fôre. Nett har som  mange vet den egenskapen at det vikler seg fast i alt mulig.

En liten båt som ligger i Geirangerfjorden. Jeg hadde egentlig lyst til å kjøre via Loen på tur opp på torsdagen. Da lå nemlig verdens største Cruise-skip til kai der. Båten heter Queen Mary II. Siden det er relativt tungt å kjøre den veien lot jeg det passere, men jeg skal si jeg led av valgets kvaler på Byrkjelo.

På Hjelset , ved National Oilwell lå det ei lita kran og stakk opp over husene.
God Helg!!!!!!

2 kommentarer:

  1. Flotte oppdatteringer Nils :) Og du vet jo like godt som meg, at 420hk er mer enn nok for å trekke 50tonn tundt omkring :))

    SvarSlett